A laikusok részéről leggyakrabban feltett kérdés: "Milyen messze lehet látni ezzel a távcsővel?" A hozzáértőbbek már azt kérdezik, hogy mekkora a műszer nagyítása. Mint tudjuk, a csillagászati távcsövek nagyítása minden esetben változtatható; ezt a témát szeretném röviden áttekinteni a "legkezdőbb" amatőrcsillagászati szinten.
A távcső, mint távoli tárgyak megfigyelésére szolgáló eszköz alapvetően két optikai elemből áll: a tárgyról valós képet alkotó objektívból (tárgylencse vagy tükör) és az okulárból (szemlencse). Ezeknek az optikai elemeknek legfontosabb jellemzője a fókusztávolság (gyujtótávolság), ami nem más, mint a végtelenben lévő tárgyról alkotott kép távolsága az optikai rendszer hátsó fősíkjától. (Bár most a dolgokat lehetőség szerint minél egyszerűbben próbálom leírni, mégsem szakadhatok el teljesen a valóságos helyzettől, miszerint a szóban forgó optikai elemek esetenként igen összetettek, ezért bizonyos fogalmak nem mellőzhetők, de magyarázatukra a jelen kis írás keretében nem lehet kitérni.) Amennyiben az objektív fókusztávolságát f1-gyel, az okulárét f2-vel jelöljük, akkor a nagyítást megadó egyszerű képlet a következő: N=f1/f2. Ha az objektív gyujtótávolságát állandónak vesszük, akkor látható, hogy a különböző nagyításokat az okulár cseréjével érhetjük el.
Mielőtt a nagyítás
megválasztásáról kezdenénk beszélni, tekintsük meg az ábrát! Ennél D-vel
jelöltem az objektív átmérőjét, amit idegen szóval apertúrának, jelen esetben
belépő pupillának is nevezhetünk, valamint d betű jelöli a kilépő pupilla
átmérőjét. Különösebb matematikai vagy geometriai tudásra nincs szükség ahhoz,
hogy belássuk: N=D/d. Mi ennek a jelentősége? Ahhoz, hogy a távcső okulárjából
kilépő sugárnyaláb teljes egészében a szembe jusson, átmérője nem lehet nagyobb
a sötétséghez alkalmazkodott emberi szem pupillájának átmérőjénél, ami maximálisan
8 mm, de különösen idősebb korban kisebb, akár 4-5 mm is lehet. A gondolatmenetet
folytatva arra a megállapításra jutunk, hogy a távcső nagyítását nem célszerű
D/8-nál kisebbre választani, mert ekkor a csillag fénye nem jut maradéktalanul
a szemünkbe; a D/8 értéket minimális nagyításnak nevezzük.
Persze különösen kezdő amatőröknél nem a legkisebb nagyítás a fő kérdés, hanem a legnagyobb! Ennek elméleti megtárgyalásához meg kell ismerkedni a felbontóképesség fogalmával, vagyis hogy objektívünk milyen részletdús képet alkot. A levezetést természetesen mellőzve fogadjuk el azt a közelítő arányszámot, hogy elvileg a 115/D ívmásodperc szöget bezáró tárgypontok a képsíkban még éppen elkülönülnek egymástól (a D értéke itt is milliméterben értendő), amit egyszerűbben úgy mondunk, hogy egy 115 mm-es objektívnek 1" az elméleti felbontása.
Továbbmenve vegyük azt, hogy az emberi szem átlagosan 120" távolságú pontokat tud különválasztani és megerőltetés nélkül szemlélni. Megint csak nem részletezve a szög és hosszúság mennyiségek konvertálását, a fentiekből következik, hogy kb. D-szeres nagyításnál minden részletet látunk, amit egyáltalán megláthatunk, ezért ezt maximális (hasznos) nagyításnak, az ennél nagyobbat üres nagyításnak nevezzük. A téma lezárásául megjegyezném, hogy a 2D-szeres nagyításban még nincsen kivetnivaló, sőt vannak bizonyos esetek és személyek, akik még e fölé is merészkednek, hiszen senki nem tiltja meg, hogy extrém nagyítást is kipróbáljon valaki; azonban a normális nagyítási tartomány a D/8 - D számértékek közé esik. (Talán meglepő egyeseknek, hogy az alkalmazható nagyítást az objektív átmérőjének függvényében határozzuk meg, de ne felejtsük el, hogy a felbontás is alapjában ettől függ.)
Végezetül térjünk rá a gyakorlati oldalra, ami nem kevésbé szerteágazó!
A nagyítás megválasztása több körülménytől is függ. Mivel minél kisebb a nagyítás, annál nagyobb az egyidejűleg látható égterület, a látómező, ezért magától értetődik, hogy keresésnél kis nagyítást használunk. Emellett ritkán jut eszünkbe, hogy minél nagyobb a nagyítás, annál kisebb a mélységélesség (fotós terminológiával élve), azaz annál pontosabb élesreállítást, fókuszírozást igényel. Ez különösen a bemutatásoknál nagyon fontos, talán nem kell magyaráznom, hogy miért; ilyenkor, ha óragép nélküli a műszerünk, a követést is jelentősen megkönnyíti a mérsékeltebb nagyítás használata.
Feltehetőleg az észlelési téma a leglényegesebb a nagyítási tartomány megválasztásánál, aminél nem is annyira a látómező (LM) és az objektum nagysága a döntő. Míg eddig leginkább az apertúrát hangsúlyoztam, most újabb fogalmakkal kell szembenézni, a fényerővel és a nyílásviszonnyal, ahol az átmérő és a fókusztávolság arányáról van szó. Nem mindegy ugyanis, hogy pontszerű csillagot, vagy kiterjedt objektumot észlelünk. Az első esetben a csillag fénye a nagyítás fokozásával is pont marad (egy darabig...), viszont az égi háttér, mint kiterjedt objektum egyre csökkenő fényességű lesz, ezért a halványabb csillagokat könnyebben észlelhetjük. A második esetben a nagyítás növelésével a beérkező fénymennyiség nagyobb területen oszlik el, ezért a látott kép halványodik, ami csak az olyan fényes objektum esetén előnyös, mint a Hold... (Az e témában gyakori félreértés oka az, hogy fotografikus észlelésnél kissé más a helyzet, de erre most nem térhetünk ki.)
Bár nyilvánvalóan mindenki saját tapasztalata szerint alakítja ki megfigyelési módszerét, a teljesség kedvéért tekintsük át nagyon vázlatosan az egyes észlelési témaköröket. Az üstökösök esetében a méret miatt egyfelől a legkisebb nagyításokra van szükség (binokulárok!), másfelől részletek megfigyeléséhez természetesen növelni kell a nagyítást. Mély-ég témakörben általában az objektum halványsága igényli a szerényebb nagyítást, bár a planetáris ködök sok esetben kivételek ez alól. Hold és bolygók esetén természetesen a részletek észleléséhez általában nagy nagyításra van szükség, míg a változócsillagoknál az összehasonlítókhoz nagyobb LM (=kisebb nagyítás) kell. Okkultációnál minimum közepes vagy nagyobb (D/2 - D) nagyítást szoktunk alkalmazni; végül a kettőscsillagok megfigyelése egy speciális eset. Nagyon szoros párok esetében akár 2D fölé is mehetünk (ld. alább!), de tudomásom szerint Szentmártoni Béla honosított meg nálunk egy olyan módszert, hogy a nagyítás fokozatos növelésével, a látvány leírása mellett megállapítani azt a nagyítást, amikor a komponensek már szépen különválnak.
Ezt a részt azzal kezdtem, hogy a gyakorlat szerteágazó. Természetesen elméleti oldalról kell megközelíteni a felbontás, nagyítás témakörét, de utána jön a szigorú (szomorú?) valóság! Az objektív minőségi kérdése közismert, de nem kevésbé fontos a jó okulár, segédtükör stb., valamint a műszer beszabályozottsága (jusztírozás)! Ha a komplett műszer felbontóképessége nem közelíti meg a 115/D"-et, akkor az ennek megfelelő nagyítás már sajnos csak üres nagyítás lesz, rosszabb esetben például a Marson olyan részleteket vélünk látni, amik a valóságban nem léteznek. És legvégül az objektív tényező, a légköri nyugodtság (seeing): ha a kép fókuszírozhatatlan, akkor inkább tegyük félre 4-5 mm-es (és kisebb) okulárjainkat, és az adott helyzetnek megfelelő témát válasszunk, mintsem bosszankodjunk, és a szemünket fölöslegesen fárasszuk.
Azzal zárnám a Betelgeuse-be szánt első írásomat, hogy a fentiek kizárólag a közel 30 év alatt rám ragadt ismeretek, tapasztalatok. A témával sok helyen találkozhatunk, könyvekben, Meteorban, elektronikus fórumokon; a jelen cikk nem összesítője ezen anyagoknak, hanem a kezdők részére némi útmutató, és talán kisebb hibáktól sem mentes, de valószínűbb, hogy szerény terjedelménél fogva egyfajta eszmefuttatás, ami esetleg több kérdést vet fel, mint amennyit megválaszol...
A csillagászat minden barátjának sok kellemes ég alatt töltött órát kívánok.
2001. 06. 16. Nyomtatásban megjelent: Betelgeuse 2001. július-augusztus